Pressmeddelande: Danska fintech-kometen Reepay går samman med två Europeiska SaaS-företag

Betalningsleverantören Reepay, som på bara några få år har blivit marknadsledande inom digitala betalningslösningar i Danmark, går samman med två av Europas ledande leverantörer av plattformar för abonnemangshantering och fakturering; Billwerk och Sofacto.

Från och med den 31 januari 2023 kommer den danska betalningsleverantören Reepay att gå samman med den tyska leverantören av abonnemangshantering Billwerk och den franska leverantören av abonnemangshantering via Salesforce Sofacto under det nya gemensamma företaget Billwerk+.

Sammanslagningen följer på det amerikanska investeringsbolaget PSG:s förvärv av Reepay och Billwerk i november 2021 och Sofacto i januari 2022, som hittills har fungerat som självständiga företag under den gemensamma Billwerk-koncernen.

Det nya företaget utökar Reepays personal från 25 personer i Danmark till 150 anställda på fem europeiska orter. Den danska vd:n Robert Mygind kommer att stanna kvar i ledningsgruppen och få en central roll som CCO för Billwerk+ i Norden, DACH-länderna och Frankrike.

Utnyttjar en lucka i marknaden

Sammanslagningen kombinerar Reepays portfölj av en betalningsgateway och en molnbaserad plattform för hantering av betalningsprocesser med Sofactos Salesforce-integration och Billwerks teknik för prenumerationshantering.

Det är en ny typ av affärsmodell som fyller en lucka på marknaden, enligt Robert Mygind, grundare av Reepay och nu CCO för Billwerk+.

”I fintechbranschen har det historiskt sett bara funnits fokus på enstaka betalningar för e-handelsföretag, men inte på de många nystartade prenumerationsföretagens behov av att upprätta och hantera abonnemang. Genom att sammanföra kompetensen hos de tre europeiska företagen skapar vi en ganska unik lösning eftersom vi kan hantera betalnings- och prenumerationsdelen i ett och samma företag och på en SaaS-plattform. Vi är för närvarande de enda som kan göra detta”, säger Robert Mygind, CCO på Billwerk+.

”Detta ger oss en stark ställning på marknaden eftersom vi nu kan konkurrera med de stora globala aktörerna som varken har den lokala förankringen eller integrerade betalningsgateways som en del av sina abonnemangslösningar”, tillägger han.

Siktar på marknadsledande i Europa

Sedan Repay grundades 2015 har det danska fintechföretaget vuxit med 100 procent per år, och Robert Mygind ser stora möjligheter att expandera verksamheten.

”E-handeln och prenumerationsekonomin blomstrar, och kraven på vad tekniken måste kunna hantera ökar ständigt. Med det nya bolaget har vi större styrka att spela med, vilket gör det möjligt att skala upp verksamheten både på hemmaplan och utomlands”, säger Robert Mygind, grundare av Reepay och numera CCO för Billwerk+.

Sammanslagningen är en del av företagets strategi att bli det ledande SaaS-företaget för prenumerationshantering och betalning.

”Inom onlinebetalningar är vi redan marknadsledande i Danmark, medan vi inom prenumerationsområdet har en strategi för att bli marknadsledande inom tre år – inte bara i Danmark utan i hela Europa”, säger Robert Mygind, CCO på Billwerk+.

”Vi ser särskilt stor tillväxtpotential i DACH-länderna och Frankrike på grund av marknadernas storlek och mognad. Den nordiska marknaden är redan mycket avancerad, särskilt när det gäller onlinebetalningar, men när det gäller prenumerationsekonomin finns det inga leverantörer som verkligen har fått grepp om den ännu. Därför kommer vi att fortsätta att utveckla lösningar för Norden, och med det nya upplägget, som integrerar onlinebetalningslösningar med prenumerationshantering, kan vi utmana branschen på en ny nivå”, tillägger han.

Bara i Tyskland var Billwerk bland de 30 snabbast växande teknikföretagen både 2021 och 2022, enligt konsultföretaget Deloittes ranking ”Technology Fast 50”. Rankingen mäter den genomsnittliga procentuella vinstökningen under de senaste fyra räkenskapsåren, vilket för Billwerk var 320 procent 2021 och 442 procent 2022.

Upptäck den kombinerade kraften hos Billwerk+. Prata med oss!

Prenumerationshantering och betalningslösningar för DIG

Boka en demo

Upprätthåller det lokala DNA:t

Trots stora tillväxtambitioner i Europa är det viktigt att behålla en lokal närvaro, enligt Robert Mygind.

”Under det senaste året har vi arbetat med att integrera och automatisera de tre företagens tekniker till en enda lösning. Men i stället för att centralisera organisationen har det varit avgörande att behålla den lokala närvaro och service som är viktig för våra kunder och partner. Vi kommer därför inte att kompromissa med den lokala tillgängligheten”, säger Robert Mygind, grundare av Reepay och numera CCO för Billwerk+.

Billwerk+ betjänar allt från små och medelstora företag till stora företag på global nivå inom e-handel. I Danmark finns bland annat Danske Spil, DSB, Matas, Øresundsbroen och Coolshop bland kunderna.

Om prenumerationsekonomin

Modellen för prenumerations- och delningsekonomi växer och förändrar många företags sätt att bedriva affärsverksamhet idag. Den återspeglar en branschövergripande trend där konsumenter och företag i allt högre grad köper abonnemangsmodeller som gör det möjligt att hyra i stället för att äga. Nyckelorden är flexibilitet och tillgänglighet. Detta gäller särskilt inom teknikbranschen, där SaaS-modeller (Software-as-a-service) blomstrar.

Enligt forsknings- och konsultföretaget Gartner kommer 75 % av alla företag som säljer direkt till konsumenter (B2C) att erbjuda prenumerationstjänster år 2023. Bara i Norden har prenumerationsekonomin vuxit med 50 % under de senaste 12 månaderna, enligt en marknadsanalys av Billwerk+.

Om Billwerk+

Billwerk+ tillhandahåller en molnbaserad plattform för betalning, fakturering och prenumerationshantering som förenklar hantering och fakturering av återkommande och konsumtionsbaserade tjänster. På så sätt bidrar Billwerk+ plattformen avsevärt till den digitala värdekedjan för prenumerationsaffärsmodeller. Företaget kombinerar kompetensen hos det danska betalningsföretaget Reepay, den franska leverantören av prenumerationshantering Sofacto och den tyska leverantören Billwerk. I dag har Billwerk+ mer än 150 anställda på fem platser: Frankfurt, Köpenhamn, Montpellier, Gdansk och Minsk.