Pressmeddelande: Billwerk+ utökar ledningsnivån med CTO och CPO

David McGuiness och Martyn Arbon kompletterar ledningsgruppen med många års erfarenhet av produkter och teknik.

Frankfurt, 23 maj 2023 – Billwerk+, en ledande europeisk leverantör av lösningar för prenumerationshantering, återkommande fakturering och betalningstjänster, förstärker sin ledningsgrupp med omedelbar verkan med två nya tjänster: David McGuinnesssom Chief Product Officer (CPO) och Martyn Arbon som Chief Technology Officer (CTO). I sina nya roller kommer de att driva på den tekniska innovationen av Billwerk+ plattformen och ytterligare främja företagets marknadsposition.

”Med vårt nya varumärke Billwerk+ utökar vi kontinuerligt vår ledande ställning inom den europeiska prenumerationsekonomin. Med David McGuinness och Martyn Arbon kunde vi locka två erfarna chefer från tekniksektorn till vår ledningsnivå, vilket kommer att stärka vår produktkvalitet samt vår hållbara tillväxt. Vi är mycket glada att kunna välkomna dem till vår ledningsgrupp.”

Ricco Deutscher, VD för Billwerk+.

Erfaren B2B SaaS-expert driver produktvisionen framåt

David McGuinness studerade datavetenskap och programvaruteknik vid Maynooth University och har många års erfarenhet inom B2B SaaS-sektorn. Han byggde upp produktorganisationen på PSI Mobile som produktchef och var sedan ansvarig för produktstrategin och färdplanen som produktchef på Ding.com. Senast var han VP Product & Marketing på Roomex, där han ledde produkt-, marknadsförings- och designteamen och drev produktvisionen för SaaS-plattformen.

”Prenumerationsekonomin är en värld i snabb förändring. För fem år sedan hade jag bara ett mycket begränsat antal prenumerationer – nu finns kaffe, vin och djurfoder också som prenumerationer. Covid-19 pandemin har snabbt påskyndat utvecklingen av e-handeln och därmed även prenumerationsekonomin”, säger David McGuinness, CPO på Billwerk+. ”Billwerk+ är en av Europas ledande leverantörer och har haft en imponerande tillväxthistoria. Jag ser fram emot att utveckla den världsledande portföljen kring betalningar och prenumerationshantering och skapa en sömlös användarupplevelse.”

En mångårig chef på C-nivå styr genomförandet av tekniken

Martyn Arbon har mer än 16 års erfarenhet som CTO för teknikföretag i B2C-, B2B- och SaaS-branscher med hög tillväxt. Han var ansvarig för det tekniska genomförandet av många SaaS-plattformar för företag som Investis, Tungsten Network samt StepStone och senare Lumesse. Den senare uppstod ur Stepstones SaaS-verksamhet efter Axel Springers förvärv av företaget. Han studerade datavetenskap och företagsekonomi vid Northumbria University.

”Billwerk+ har ett starkt produktutbud, en lika stark ledning och en tydlig strategi – det var det som imponerade på mig direkt. Som CTO är jag desto mer glad över att få spela en nyckelroll för att leverera produktvisionen och strategin tekniskt”, säger Martyn Arbon, CTO på Billwerk+.

Från plattform för abonnemangshantering till plattform för intäktsstyrning

Genom att utöka ledningen på C-nivå understryker Billwerk+ sitt åtagande att utöka sin ledande ställning inom den europeiska prenumerationsbranschen. Dessutom främjar företaget genomförandet av sin produktvision från en plattform för prenumerationshantering till en plattform för intäktsstyrning som kombinerar data och intelligens för hållbara återkommande kundrelationer.

Om Billwerk+

Billwerk+ tillhandahåller en molnbaserad plattform för betalnings-, fakturerings– och prenumerationshantering som förenklar hantering och fakturering av återkommande och konsumtionsbaserade tjänster. På så sätt bidrar Billwerk+ plattformen avsevärt till den digitala värdekedjan för prenumerationsaffärsmodeller. Företaget kombinerar kärnkompetensen hos experter på betalningar, fakturering och prenumerationer i Europa. I dag har Billwerk+ mer än 150 anställda på flera platser: främst i Frankfurt, Köpenhamn, Montpellier och Gdansk.